BEL ONZE HOTLINE 844-864-8341 OM RECENTE IJSACTIVITEIT OF POLITIE / IJS-SAMENWERKING TE MELDEN. Meer info

Persbericht: Pleitbezorgers pleiten voor een rechtvaardiger en inclusief pad naar burgerschap, aangezien CO-vertegenwoordigers de factuur voor essentiële werknemers ondertekenen

25 maart 2021
  • Immigratie Reformatie

Denver, CO - Vorige week werd de Citizenship for Essential Workers Act geïntroduceerd in de Tweede Kamer door vertegenwoordigers Castro en Lieu, en in de Senaat door Sens. Padilla en Warren. De wetgeving zou meer dan 5 miljoen essentiële werknemers zonder papieren op weg naar burgerschap zetten. Deze week sloot senator Hickenlooper zich aan bij senatorvertegenwoordiger DeGette om deze belangrijke wetgeving officieel mede te sponsoren, terwijl de Democratische Partij van Colorado de hele Colorado-delegatie opriep om zich als co-sponsors aan te sluiten.

“De introductie van dit wetsvoorstel is het directe resultaat van jarenlange mobilisatie en organisatie door onze immigrantengemeenschappen. Immigranten in Colorado en het hele land hebben hun stem laten horen tot in de hoofdstad van ons land ”, zegt Lisa Durán, uitvoerend directeur van de Colorado Immigrants Rights Coalition. "We beginnen nu pas de vruchten van deze inspanning te zien."

Vanaf het moment dat deze pandemie een jaar geleden begon, hebben miljoenen ongedocumenteerde essentiële werknemers onvermoeibaar gewerkt, zoals ze al vele jaren doen, in boerderijen, supermarkten, ziekenhuizen, keukens, distributiecentra en vele andere belangrijke plaatsen om ervoor te zorgen dat ons voedsel , gezondheidszorg en transportsystemen blijven intact, waarbij ze vaak hun gezondheid in gevaar brengen. Toch blijft de bittere waarheid dat ze ondanks hun ongelooflijke bijdragen niet dezelfde bescherming, kansen of zekerheid krijgen als hun medeburen.

Wendy Howell, staatsdirecteur van de Colorado Working Families Party, merkt op: “Het onrecht waarmee essentiële werknemers zonder papieren worden geconfronteerd - de dreiging van deportatie door het land waar ze regelmatig hun gezondheid op het spel zetten om het hoofd boven water te houden - krijgt ongekende nationale aandacht, zowel in de media als in in het Congres. We moeten dit vieren, terwijl we tegelijkertijd erkennen dat de tot dusver voorgestelde wetgevende oplossingen zeer schadelijke balken bevatten. "

De bars bevatten oude overtredingen en kleine contacten met het strafrechtelijk systeem. Deze 'carve outs' of uitsluitingen die beperken wie in aanmerking komt voor de weg naar staatsburgerschap van het wetsvoorstel, zullen duizenden mensen blokkeren van een permanente verblijfsvergunning op basis van willekeurige en vaak kleine interacties met het strafrecht systeem. "In feite", zegt Rochelle Galindo, politiek en organiserend directeur van Colorado People's Action, "worden carve-outs zoals deze betekenen dat niet-staatsburgers die zelfs maar triviale overtredingen begaan, tweemaal worden bestraft: eenmaal door het strafrechtelijk systeem en dan weer door uitsluiting van het pad naar burgerschap. "

“Draconische voorzieningen zoals deze hebben al langdurige en schadelijke gevolgen gehad voor onze gemeenschappen - de kostwinners en de steun van onze leden is verloren gegaan. In plaats van paden te bouwen naar burgerschap vol kuilen, omwegen en doodlopende wegen, eisen we dat het Congres een verenigde visie presenteert voor een inclusief, transparant en efficiënt pad naar status. " zegt Jennifer Piper, organisatiedirecteur bij het American Friends Service Committee.

Lisa Durán is het daarmee eens: “De hele Colorado-delegatie in Washington DC moet eerst samen met senatoren Hickenlooper, Bennet en Rep. DeGette deze wetgeving sponsoren en vervolgens moeten ze eraan werken om deze voor iedereen inclusief te maken. Dit wetsvoorstel is een spannende eerste stap in de richting van gerechtigheid, en tegelijkertijd besluiten we genoegen te nemen met niets minder dan een rechtvaardige weg naar burgerschap voor elke immigrant in de Verenigde Staten. "

###

De Colorado Immigrant Rights Coalition (CIRC) is een over de gehele staat op leden gebaseerde coalitie van immigranten-, geloofs-, arbeids-, jeugd-, gemeenschaps-, zaken- en bondgenootorganisaties opgericht in 2002 om het leven van immigranten en vluchtelingen te verbeteren door van Colorado een meer gastvrije, immigrantvriendelijke staat te maken.

American Friends Service Committee (AFSC) is een Quaker-organisatie die zich toelegt op service-, ontwikkelings- en vredesprogramma's over de hele wereld. Ons werk is gebaseerd op het geloof in de waarde van elke persoon en het vertrouwen in de kracht van liefde om geweld en onrecht te overwinnen.

Colorado People's Action (CPA) is een door leden aangestuurde, raciale rechtvaardigheidsorganisatie die zich toelegt op het opbouwen van de macht in Colorado. CPA bouwt macht op door kiezers te mobiliseren, onze eigen mensen te verkiezen, gekozen functionarissen en bedrijven ter verantwoording te roepen en ervoor te zorgen dat mensen boven winst gaan.

Partij van werkende gezinnen in Colorado is toegewijd aan het hooghouden van progressieve waarden door middel van directe actie en verkiezingsoverwinning. Onze missie is om mensen, organisaties en gemeenschappen in staat te stellen een multiraciale en feministische populistische beweging op te bouwen die de democratie versterkt en raciale, sociale en economische rechtvaardigheid bevordert.